پاسخی به «نقد شیوه نامه استخدام در آموزش وپرورش»
هومیان نیوز: مطلب زیر در پاسخ به مطلبی با عنوان « شیوه نامه استخدام در آموزش و پرورش، درست یا غلط » نوشته شده که اخیرا در بخش یادداشت هومیان نیوز منتشر شده است. علی احمدی زاده معلم وکارشناس ارشد از دانشگاه علامه طباطبایی شیوه نامه جدید کامل نیست اما عادلانه است. شیوه […]
هومیان نیوز: مطلب زیر در پاسخ به مطلبی با عنوان « شیوه نامه استخدام در آموزش و پرورش، درست یا غلط » نوشته شده که اخیرا در بخش یادداشت هومیان نیوز منتشر شده است.
علی احمدی زاده
معلم وکارشناس ارشد از دانشگاه علامه طباطبایی
شیوه نامه جدید کامل نیست اما عادلانه است.
شیوه نامه استخدامی جدید که آموزش وپرورش اعلام عمومی کرده، از جهات
مختلف حرکتی علمی،اخلاقی واصلاحی است.اگرچه این شیوه نامه همچون دیگر
مصنوعات بشری بی نقص نیست و ممکن است سالیان بعدهم نیاز به اصلاح داشته
باشد.
پاسخ های آموزش وپرورش به برخی انتقادات هم در رسانه ها وجود دارد.
آنچه اینجانب را به نوشتن ترغیب کرد،این نگاه جدید مسئولان به آموزش وپرورش
می باشد که مبتنی برعدالت بوده ونگاه محوری به دانش آموز دارد.با توجه به
این شیوه نامه، می توان دریافت که آموزش وپرورش به دنبال تعلیم وتربیت با
استفاده از بهترین وتوانمندترین افراد جامعه است وآنچه که مهم است و
ارجحیت دارد، تربیت دانش آموزان به بهترین وجه بامعلمان خبره است نه ایجاد
اشتغال برای جوانان،چراکه متولی کاریابی وزارت کار است نه آموزش وپرورش واز
سوی دیگر این شیوه نامه عادلانه است چراکه اگر واقع بینانه نگاه
کنیم،غالبا می بینیم معلمان اگرضعیف باشند به سمت مناطق محروم سوق داده می
شوند ونصیب دانش آموزان محروم در حالیکه دانش آموزان مرفه از وجود بهترین
معلمان هرمنطقه بهره می برند،حال اگر میانگین توانایی معلمان بالا برده شود
این به نفع دانش آموزان مناطق محروم خواهدبود.
اما درجواب به پرسش های آقای اسدی ملک آبادی (که در نقد شیوه نامه بوده ) باید گفت:
-ایشان گفته اند ضوابط استخدامی سخت گیرانه است، در جواب بایستی به ایشان
یادآوری کرد که سالانه قریب به یک میلیون تحصیل کرده وارد بازارکار می
شود،بی شک این ضوابط به آموزش وپرورش کمک می کند باتوجه به رسالتش بهترین
ها را برگزیند. چنانکه شنیده شده رتبه دو کشوری کنکور سراسری رشته دبیری
آموزش وپرورش را انتخاب کرده است .
-در پاسخ به اینکه ملاک این گزینش ها چه بوده،خودشان جواب داده عشق ومهارت،اما نگفته اند چگونه می توان عشق افراد رو ارزیابی کرد.بدیهی است انتخاب برمبنای سواد وسلامت افراد است واین شیوه نامه با درنظرگرفتن شرایط علمی وسلامت به نسبت توانایی تشخیص بالایی در این شاخص ها دارد.
-آقای اسدی درآخر هم ذهن خوانی کرده وگفته تهیه کنندگان به فکر ارتقا کیفیت آموزش وحقوق برابر انسانها نبوده اندوالبته دلیلی برای ادعایشان ذکر نکرده واز سوی دیگر مشخص است،آموزش وپرورش با توجه به رویه ای که درپیش گرفته به دنبال احقاق حقوق دانش آموزان است تا دیگر افراد جامعه.