وزیر آموزش و پرورش:بیکاری در کمین یک چهارم معلمان مقطع متوسطه/ کوچ اجباری معلمان به ابتدایی؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آموزش و پرورش به واسطه تزریق نسجیده نیرو در دولت های نهم و دهم و البته تغییر نظام آموزشی کشور به ۶-۳-۳ با چالش عدم توازن نیروی انسانی مواجه شده است. هم اکنون براساس آمار موجود در برخی از شهرها این وزارتخانه با کسری نیرو و در برخی از شهرها با مازاد نیرو مواجه است. در همین رابطه فانی می گوید:«دوره متوسطه از این به بعد به جای چهار سال، سه ساله خواهد شد که این به معنای این است که برای یک چهارم نیروی انسانی دوره متوسطه از این به بعد کار نیست و این دور شان معلم است که کار نداشته باشد و یکی از مشکلات ما نیز همین موضوع است که از مدتها پیش برنامه ریزی کردهایم تا از نیروی مازاد متوسطه در دوره متوسطه اول و ابتدایی استفاده کنیم.» این اتفاق در شرایطی است که به نظر می رسد آموزش و پرورش بازهم مجبور است برای ایجاد توازن نیروی انسانی خود برخی از معلمان با به مقاطع پایین تر بفرستد. اتفاقی که درسال ۱۳۸۹ هم رخ داد برخی معلمان مجبور به کوچ احباری به مقطع ابتدایی شدند. با این حال علی اصغر فانی دیشب(28 مرداد ماه) در ششمین نشست شورای اداری استان هرمزگان با گرامیداشت ایام دهه مبارک کرامت و هفته دولت، عنوان کرد: طی دوسال گذشته دولت تدبیر و امید دستاوردهای خوبی داشته که کاهش تورم از 40 به کمتر از 15 درصد طی دوسال و خروج از رکود و رشد مثبت کشور در بخش اقتصاد پس از رشد منفی موجود در آغاز این دولت، از جمله این موفقیتها بوده است.
فانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و مهمترین دستگاه هر کشور به استناد مطالعات جهانی و تجربیات کشورهای توسعه یافته محسوب میشود، تصریح کرد: برای تمام دنیا ثابت شده که اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید به امر آموزش و پرورش توجه خاص داشته باشیم و مقام معظم رهبری نیز فرمودهاند که هرچه در آموزش و پرورش هزینه شود، سرمایهگذاری است.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه وزارت آموزش و پرورش امروز نزدیک به 970 هزار نفر همکار فرهنگی دارد و هیچ دستگاهی در کشور نزدیک به یک میلیون کارمند ندارد. همچنین آموزش و پرورش در 105 هزار مدرسه فعالیت می کند. در جاهایی حضور داریم که هیچ دستگاه دولتی دیگری حضور ندارد.
آموزش و پرورش ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش حداقل 40 میلیون نفر مخاطب مستقیم دارد، اظهار کرد: یک میلیون کارمند، 13 میلیون دانش آموز و 26 میلیون نفر نیز والدین آنها این مجموعه 40 میلیونی را تشکیل می دهند که هیچ دستگاهی به این اندازه مخاطب مستقیم ندارد و آموزش و پرورش هر اقدامی انجام دهد بر جامعه تاثیر گذار است و هیچ دستگاهی به این اندازه در میان مردم و جامعه نفوذ ندارد.
فانی اضافه کرد: با توجه به مخاطبان وسیع و حساسیت کار در این مجموعه، وزیر آموزش و پرورش همواره مورد بیشترین سوالات و انتقادات قرار می گیرد و این نشان میدهد که یک وزارتخانه به تنهایی قادر به تعلیم و تربیت یک کشور نیست.
وی با بیان اینکه هنوز عملا در تخصیص منابع در کشور اولویت برای آموزش و پرورش دیده نمیشود، گفت: روزی که دولت یازدهم کار را تحویل گرفت، سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت 9.1 درصد بود اما پس از دو سال بودجه ریزی در این دولت، سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت به 11.2 درصد افزایش یافته که نشان میدهد این دولت نسبت به آموزش و پرورش اهمیت ویژهای قائل است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه از چاپ 130 میلیون جلد کتاب درسی برای سال تحصیلی جدید خبر داد و بیان کرد: برای چاپ این تعداد کتاب حداقل به 14 ماه وقت نیاز داریم و هم اکنون کتابهای سال تحصیلی 95 زیر چاپ است تا به سال آینده برسد.
فانی افزود: از بهمن ماه سال گذشته اقدامات آغاز سال تحصیلی 94 را کلید زدیم و مجموعه آموزش و پرورش با حجم سنگین کار در استانها و شهرستانها و ستاد وزارتخانه مشغول به کار هستند و ساماندهی نیروی انسانی، پاسخگویی به نقل و انتقال معلمان و تجهیز مدارس و چاره اندیشی برای مشکلاتی همچون طرحهای مسکن مهری که ساخته شده اما برای آن مدرسه احداث نشده، برای سال تحصیلی جدید صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: با برنامه ریزیهایی که انجام دادیم برای اول مهر سال جاری و آغاز سال تحصیلی جدید مشکلی نداریم و توزیع کتابهای درسی نیز از 15 شهریور ماه آغاز و ساماندهی نیروی انسانی نیز بدون مشکل صورت گرفته تا سال تحصیلی با کیفیتی داشته باشیم.
امسال کلاس اول دبیرستان نداریم
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از چهار سال پیش که مدارس ابتدایی شش کلاسه شد، آن حرکت هم اکنون به دوره متوسطه دوم رسیده و ما امسال کلاس اول دبیرستان نخواهیم داشت، ادامه داد: دوره متوسطه از این به بعد به جای چهار سال، سه ساله خواهد شد که این به معنای این است که برای یک چهارم نیروی انسانی دوره متوسطه از این به بعد کار نیست و این دور شان معلم است که کار نداشته باشد و یکی از مشکلات ما نیز همین موضوع است که از مدتها پیش برنامه ریزی کردهایم تا از نیروی مازاد متوسطه در دوره متوسطه اول و ابتدایی استفاده کنیم.
فانی با تاکید بر اینکه برای بازگشایی مدارس باید تمامی ادارات و سازمانها کمک کنند، تصریح کرد: ما نیازمند مشارکت همه هستیم و آموزش و پرورش بدون کمک و مشارکت سایر دستگاه ها قادر به ارائه خدمات مطلوب نیست.
وی گفت: امسال بودجه آموزش و پرورش نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان است که با این وجود حداقل پنج هزار میلیارد کسری بودجه داریم و دولت یازدهم در این دو سال حداقل 50 درصد بودجه آموزش و پرورش را افزایش داده و از بودجه 12 هزار میلیارد تومانی در سال 91 این رقم به بیش از 24 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه دو مشکل اصلی آموزش و پرورش هرمزگان را کمبود فضای آموزشی و کمبود نیروی انسانی برشمرد و اظهار کرد: به دلیل اینکه نیروها از بوم برای بوم خود استخدام نشدهاند پس از مدتی منتقل می شوند که موجب شده با کمبود نیروی انسانی در این استان مواجه باشیم.
فانی اضافه کرد: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور را داریم که 10 سال تدوین و تصویب آن طول کشیده است و در سال 91 تصویب و در سال 93 نیز نقشه راه آن آماده شده که تا سال 99 که سال آخر برنامه ششم توسعه است اقدامات آموزش و پرورش را پیش بینی کردهایم که این سند و نقشه راه زیربنای تنظیم برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش است.
وی عنوان کرد: در این سند شش زیر نظام شامل فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، مدیریت، منابع مالی و بودجه، پژوهش و برنامههای درسی برای آموزش و پرورش تعریف شده که این شش رکن اگر خوب طراحی و ترکیب شود آموزش و پرورش متعادلی خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در جذب نیروی انسانی دو سال است که استخدامها به صوت از بوم برای بوم انجام می شود و سیاست ما تقسیم ایران به بومهای مختلف و جذب نیرو از هر بوم برای همان بوم است.
فانی با اشاره به مشکلات کمبود فضای آموزشی در کشور، افزود: روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد، یک سوم مدارس کشور استحکام لازم را داشتند و دو سوم غیراستاندارد بودند اما هم اکنون دو سوم فضاهای آموزشی کشور استاندارد و تنها یک سوم غیراستاندارد است و ما 520 هزار کلاس درس در کشور داریم که 490 هزار کلاس پس از انقلاب اسلامی ساخته شده و 25 درصد آن را مردم و خیرین ساخته اند که خود رکوردی در دنیاست.
وی تاکید کرد: باید با یک حرکت جهادی یک سوم باقی مانده از کلاسهای درس غیراستاندارد را استانداردسازی کنیم که پیگیر این کار هستیم و استان هرمزگان نیز به هر میزانی که از اعتبارات استانی برای ساخت و ساز مدارس تخصیص دهد به همان میزان از اعتبارات ملی به این استان اختصاص خواهیم داد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی موفقیتهای دانش آموزان ایرانی، خاطرنشان کرد: امسال در المپیادهای جهانی دانش آموزی، در رشتههای نجوم و اختر فیزیک دانش آموزان ما رتبه اول و در رشتههای ریاضی، فیزیک، زیست و شیمی رتبههای تک رقمی دنیا را کسب کرده اند و در همه رشتههایی که دانش آموزان ما در المپیاد جهانی شرکت کردند، تمامی آنها رتبه و مدال به دست آوردند.