با صدور نامهای به نوبخت صورت گرفت : اعتراض دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به طرح درخواست لغو تعهد دانشجوی معلم
جمعی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با صدور نامهای به نوبخت ضمن اعتراض به طرح درخواست لغو تعهد دانشجوی معلم اعلام کردند: چطور ممکن است وزارت آموزش و پرورش به عنوان تنها متولی امر تعلیم و تربیت در کشور، حق تربیت نیروی مورد نیاز، طبق معیارهای خود را نداشته باشد؟
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، جمعی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با صدور نامهای خطاب به نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور پیرامون طرح درخواست لغو تعهد دانشجوی معلم اعلام کرد: چطور ممکن است وزارت آموزش و پرورش به عنوان تنها متولی امر تعلیم و تربیت در کشور، حق تربیت نیروی مورد نیاز، طبق معیارهای خود را نداشته باشد؟
متن این نامه بدین شرح است:
«بسمه تعالی
این
مساله دانشگاه فرهنگیان هم خیلی مهم است. این هم از جمله چیزهایی است که باید به
طور جدّی به آرایش درونی آن توجه شود
. معلم اگر شخصیت خودش ساخته نباشد، نمی
تواند به متعلّم خود چیزی یاد بدهد.
اینجا شخصیت معلمین ساخته می شود. اگر
چه که این دانشگاه در ذیل آموزش و پرورش تعریف شده است و مربوط به آموزش و پرورش
است، لیکن آموزش عالی باید همه پشتیبانی های ممکنه را از این دانشگاهها
کند". (بیانات مقام معظم رهبری درباره دانشگاه فرهنگیان – اردیبهشت 92)
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در
مورد اهمیت دانشگاه فرهنگیان و وضوح ضرورت تشکیل و تداوم آن و همچنین اهمیّت نظام
تعلیم و تربیت و جایگاه معلم در هر جامعه –که از چشم هیچ کارشناس و مسئولی پوشیده
نیست – تخصیص هرگونه منبع مالی، نه تنها هزینهای مازاد نبوده، بلکه در دراز مدت
باعث کاهش هزینههای دولت خواهد شد.
حال سوال ما از آقای نوبخت به عنوان
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور این است آیا لغو تعهد استخدام فارغالتحصیلان
دانشگاه فرهنگیان و جذب معلمان مورد نیاز آموزش و پرورش از طریقی غیر از دانشگاه
فرهنگیان، باعث کاهش هزینههای دولت شده و کسری بودجه را جبران خواهد کرد یا
بالعکس در طولانی مدت هزینههای بیشتری بر دوش دولت خواهد گذاشت؟
بد نیست نگاهی به سند تحوّل بنیادین
آموزش و پرورش داشته باشیم. در ابتدای این سند، ذیل «بیانیه ماموریت آموزش و
پرورش» آمده است که «این نهاد ماموریت دارد با تاکید بر شایستگیهای پایه، زمینه
دستیابی دانش آموزان را به مراتبی از حیات طیّبه در همه ابعاد فردی به صورت
عادلانه و اثربخش فراهم سازد. انجام این مهم، نقش زیرساختی در نظام تعلیم و تربیت
رسمی عمومی خواهد داشت».
پس بدیهی است که صرف هرگونه هزینه در
این بخش، سرمایه گذاری محسوب میشود.
همچنین که کشورهایی مانند ژاپن،
انگلیس، فرانسه، سوئد، ترکیه و افغانستان بودجه زیادی را برای سرمایه گذاری در
نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفته اند.
مسئله ی دیگر، مگر نه اینکه وزارتخانههای
مهمی چون دادگستری، دفاع، اطّلاعات و امور خارجه وظیفه تربیت نیروی مورد نیازشان
را، خود به عهده دارند؟ حال چطور ممکن است وزارت آموزش و پرورش به عنوان تنها
متولی امر تعلیم و تربیت در کشور، حق تربیت نیروی مورد نیاز، طبق معیارهای خود را نداشته
باشد؟ آیا دانشجویی که در دانشگاه دیگری تحصیل کرده، ولو از نظر علمی بالا باشد،
میتواند فقط با گذراندن دورهای یکساله عهده دار مسئولیت مهم معلمی شود؟
واضح و مبرهن است که شخصیت معلم در
طول یک سال قابل شکل گیری نبوده و معلمی که شخصیت خودش ساخته نباشد نمیتواند به
متعلّم خود چیزی یاد بدهد . ضمن اینکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ،
جذب نیرو جز از دانشگاه فرهنگیان امری غیر قانونی است. با توجه به مطالب مطرح شده،
لایحه مذکور نشان دهنده عدم وجود سیاست های کلّی برای نظام آموزش و پرورش است .
در پایان، ما دانشجو معلمان از
مسئولین تقاضا داریم به جای زیر سوال بردن دانشگاه و ناشایسته خواندن دانشجو
معلمان، به دنبال آماده سازی و اجرای طرح و برنامه ای باشند تا بتوان به سمت اهداف
عالیه سند تحول بنیادین حرکت نمود و از وضعیت موجود به اهداف متعالی این سند بنا
به واقعیت رسید و به دنبال آن، دسترسی به اهداف عالیه سند تحوّل بنیادین میسّر شود».
خواهش میکنم آقای نوبخت کوتاه نیاین مگه ما چه گناهی کردیم که یه دانشگاه دیگه درس خوندیم ما هم به امید کار دانشگاه رفتیم