دانشگاه فرهنگیان در واکنش به طرح استخدام 120 هزار نفر در آموزش و پرورش بیانیه ای صادر کرد.
به
گزارش ایسنا، در متن این بیانیه آمده است: «برای اصلاح جامعه و دستیابی به
آرمانهای توسعه میهن به شهادت عقل و تجربههای جهانی راهکار قطعی و
پایدار، تمرکز بر کیفیت معلم و ایجاد تحول در تعلیم و تربیت بدست اوست.
نظام ما برای تحقق این معنا دانشگاه فرهنگیان را تاسیس کرده است، آنگاه
چگونه می توان تصور کرد که در یک حرکت شتابزده و معطوف به منافع کوتاه مدت،
رخدادی استراتژیک و همسو با منافع ملی و توسعه ای را بی خاصیت نماییم؟ چرا
که با اجرایی شدن طرح نمایندگان محترم در زمینه استخدام تقریبا بی قید و
شرط حرفهای نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی، بواسطه پوشش
باورنکردنی 120 هزار نفری، عملا دانشگاه فرهنگیان از گردونه تربیت معلم
کنار گذاشته شده یا کاملا به حاشیه رانده خواهد شد. روشن است که این اتفاق
با منویات مقام معظم رهبری هیچگونه سازگاری و سنخیت ندارد.
تاسف
آورتر اینکه در حمایت از این تصمیم ناصواب و ناقض حکم برنامه تازه تصویب
شده ششم توسعه، پای دانشگاه فرهنگیان و مدیریت آن را نیز به میان بکشیم و
عملکرد دانشگاه در طی سال های اخیر را مسبب یا توجیه کننده این تصمیم به
افکار عمومی و نخبگان معرفی کنیم! ادعا این است که اگر دانشگاه فرهنگیان به
وظایف خود عمل می کرد هیچگاه نمایندگان به چنین طرح هایی متوسل نمی شدند!!
طرح این معنا بویژه از سوی نماینده محترمی که خود در گذشته مدیریت دستگاه
آموزش و پرورش را برعهده داشته و برای پایه گذاری دانشگاه نیز متحمل زحماتی
شده است جای تعجب بیشتردارد.
توضیح
اینکه اسناد متعلق به دوره تاسیس دانشگاه که مربوط به دولت دهم است شهادت
می دهند دانشگاه باید سالانه 25 هزار معلم جدید تربیت کند و در اختیار
دستگاه تعلیم و تربیت کشور قرار دهد. بر این اساس دانشگاه می توانست تا این
تاریخ دو گروه 25 هزار نفره و جمعا 50 هزار نفر را فارغ التحصیل کرده و به
میدان تعلیم و تربیت گسیل نماید.
نکته
اینجاست که دانشگاهِ متهم به کم کاری و یا به تعبیر طعن آمیز دیگر با
"فتیله نیمه روشن"، تا این تاریخ بالغ بر 50 هزار نفر دانش آموخته را تحویل
آموزش و پرورش کشور داده است و با متر و معیار بانیان دانشگاه حداقل به
100% هدف کمی خود نایل شده است! تنها تفاوت در چگونگی دانش آموختگی این
تعداد و نقدی است که ممکن است هر صاحبنظری مثلا به روش یک ساله مهارت آموزی
داشته باشد که البته قابل بحث است. لیکن در این مقال و در پاسخ به این
سوال که چرا با طرح پیشنهادی می خواهید به یکباره بالغ بر 120 هزار نفر
احراز صلاحیت نشده را به آموزش و پرورش تحمیل کنید، کاملا بی ارتباط بوده و
مسموع نیست.
بنابراین از همه
نمایندگان ارجمند مردم تقاضا می شود مسئولیت های ملی و پاسخگویی به تاریخ
را بیش از پیش نصب العین خود قرار داده و از پیگیری تصویب این طرح، دستکم
در شکل مسئله ساز کنونی، دست بشویند. دانشگاه فرهنگیان راه برون رفت را
شرکت در دوره فشرده مهارت آموزی و پذیرفته شدن در آزمون صلاحیت حرفهای
پیشنهاد می نماید که راه حلی اعتدالی و خردپذیر بوده و آمادگی برگزاری آن
با رعایت ضوابط علمی در این دانشگاه وجود دارد»