بی عدالتی در گزینش و استخدام تحت قالب نیروهای شرکتی
ضرورت دارد که بر نوع روند استخدامی نیروهای شرکتی نظارت و دقت بیشتری صورت بگیرد؛ در ثانی اگر قرار است افرادی به عنوان شرکتی و… در ارگان های دولتی مشغول کار شوند برای آن نیز اطلاع رسانی و آزمون ورودی و شفافیت وجود داشته باشد
فتن- روح اله عباسیان جزی
برای جذب نیرو در نهادهای دولتی یکسری ضوابط و مراحلی وجود دارد که بایستی طی شود تا یک فرد جذب و استخدام شود. موافقت سازمان مدیریت با استخدام نیرو, فراخوان و ثبت نام, برگزاری ازمون درشته های مورد نیاز, مصاحبه ,تحقیق از فرد و… که حدود یک سال یا بیشتر به طول می انجامد. اگر این فرایند به طور دقیق انجام پذیرد علاوه بر جذب بهترین افراد ممکن عدالت و مواسات نیز در شرایط یکسان وغیر تبعیض امیز استخدام می شوند.
در حال حاضر شاهد هستیم تحت غالب نیروهای شرکتی تبعیض و بی عدالتی گسترده در سازمان ها و شرکتهای دولتی و عمومی در حال وقوع است. متاسفانه مشاهده می شود روند استخدامی دور زده می شود بدین صورت که چون به دستگاه های دولتی مجوز استخدام رسمی داده نمی شود ارگان های دولتی تحت غالب برون سپاری فعالیت ها و… بعضی کارها و وظایف را به شرکت های خصوصی و پیمانکاری می سپارد. البته نحوه کار به این نحو است که مناقصه برگزار می شود و شرکتی امور محوله را برعهده می گیرد. اما نیروهای ان شرکت با معرفی و رابطه بازی جذب می شوند که معمولا توسط روسای ان اداره تعیین می شوند. پس از انقضای قرارداد ان شرکت و برنده شدن شرکتی دیگر در مناقصه مجددا همان کارکنان قبلی با شرکت جدید قرارداد منعقد می کنند و با شرکت قبلی تسویه حساب می نمایند. از اینجاست که یک فرد ده سال یا بیشتر به عنوان نیرویی شرکتی در ان ارگان دولتی کار می کند. این نیروهای شرکتی کارهای خدماتی, تاسیساتی و حتی اداری و مهندسی را انجام می دهند و تفاوتی با نیروهای رسمی ندارند و در کنار نیروهای رسمی و زیر نظر رییس ان اداره خدمت می کنند و کارهای انها تحت نظر شرکت پیمانکار نیست و شرکت پیمانکار نقشی صوری را ایفا می کند. تنها تفاوت تفاوت در دستمزد است که مقداری تفاوت در حقوق دریافتی شان وجود دارد.
این نیروهای شرکتی بدون هیچ ازمون استخدامی و سایر مراحل ان با تبعیض جذب ارگان های دولتی می شوند. نکته جالب این است که نیروهای شرکتی چند سال بعد مدعی می شوند و بعضا به نهادهای حاکمیتی اعتراض می کنند و با مظلوم نمایی که چرا بین ما و نیروهای رسمی تفاوت دستمزد وجود دارد و ما یکجا کار می کنیم و چرا بایستی بینمان تفاوت وجود داشته باشد خواستار استخدام شدن رسمی خود می شوند و حتی بارها شده روبروی مجلس تجمع و تحصن نموده اند. این اعتراضات سبب می شود که مصوباتی در تسهیل استخدام انها در مجلس گذرانده شود و این افراد استخدام رسمی شوند. این قضیه در استخدام نیروهای حق التدریس اموزش و پرورش, فنی حرفه ای و سایر ارگان های دیگر به وفور اتفاق افتاده و متاسفانه معترض چندانی برای ان وجود نداشته و اگر بوده در بین هیاهوی تشکرهای جاهلان و یا اگاهان دارای منفعت در این موضوع اعتراضات گم می شده و به فراموشی سپرده می شود.
این فرایند جذب نیروهای شرکتی بدین شیوه اوج بی عدالتی و پارتی بازی می باشد. به چند دلیل. اول اینکه همه افراد نمی توانند به طور مساوی و عادلانه به این شیوه نیروی شرکتی شوند و نوعی انحصار و رابطه بازی حاکم است. دوم اینکه به عامه مردم گفته می شود که ما جذب نیرو و استخدام نداریم از طرف دیگر مردم به چشم خود شاهد هستند عده ای جدیدا و با داشتن رابطه دارند کار می کنند!!! همچنین مشاهده شده که در هنگام بسیاری از ازمون های استخدامی یا فقط بین نیروهای شرکتی و قراردادی ازمون برگزار شده است یا اینکه طی بندی ذکر شده است نیروهای شرکتی و قراردادی در اولویت استخدام هستند.
لازم است نهادهای مسئول بیایند و این روند را چک کنند و نظارت نمایند تا از واقعیت تبعیض امیزی که در قالب جذب نیروی شرکتی در جریان است مطلع شوند
ضرورت دارد که براین نوع روند استخدامی نظارت و دقت بیشتری صورت بگیرد در ثانی اگر قرار است افرادی به عنوان شرکتی و… در ارگان های دولتی مشغول کار شوند برای آن نیز اطلاع رسانی ازمون ورودی و شفافیت وجود داشته باشد.
البته اینگونه نیست که افرادی که به عنوان نیروی شرکتی جذب شده اند هیچ کفایت و صلاحیتی نداشته اند چرا که خیلی از آنها دارای تخصص و دانش لازم هم هستند. اما روند استخدامی بدین نحو تبعیض آمیز دارای مفسده می باشد که بایستی جلو این روند گرفته شود و عدالت بر قرار شود.
انتهای پیام/