با تصمیم عجیب آموزش و پرورش؛ صلاحیت 46 درصد پذیرفته شدگان آزمون معلمی رد شد
چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۰۸:۰۹ ق.ظ
مشخص نیست، وزارت آموزش و پرورش می خواهد چه بر سر استخدامی های ماده
28 خود بیاورد! در آستانه آغاز سال تحصیلی و در شرایطی که دانشجو معلمان
مذکور انتظار جذب و آغاز به کار خود را داشتند، به نیمی از آنها خبر رسید
که حداقل در سال جاری صلاحیت تدریس را ندارند. امثال معلمی که میگوید: «به
خاطر فرایند استخدامی آموزش و پرورش دو بچه و همسرم را رها کردم و اکنون و
بعد از تحمل یک سال فشار و دوره آموزشی، میگویند صلاحیت تدریس را
ندارید».
در سال 94 و پس از برگزاری یک آزمون استخدامی 200 هزار نفری، در نهایت
مسئولین صلاحیت 3700 نفر را تأیید و راهی یک دوره آموزشی فشرده و پرهزینه
کردند، ولی در آستانه آغاز سال تحصیلی و در شرایطی که دانشجو معلمان مذکور
انتظار داشتند به کار فراخوانده شوند، به نیمی از آنها خبر رسید که حداقل
در سال جاری صلاحیت تدریس را ندارند.
به گزارش «تابناک»، وزارت آموزش و پرورش در سال 94 با برگزاری یک آزمون استخدامی فراگیر تحت عنوان ماده 28 و از میان 200 هزار متقاضیِ جذب، در نهایت صلاحیت 3700 نفر را تأیید و آنها را راهی یک دوره آموزشی یک ساله کرد. دوره ای که بنا به دلایلی نظیر بعد مسافت، شهریه ای بودن دوره، نبود امکانات کافی، مشخص نبودن سرفصل های آموزشی، نبود شرایط بیمه برای پذیرفته شدگان، تعریف نشدن حقوق و کمک هزینه و... خسارت های مادی و معنوی فراوانی را به این استخدامی ها وارد کرد. «تابناک» در همان زمان اخبار مرتبط به این مشکل را پوشش داد.
با این حال، بنا بر گفته مسئولین ارشد آموزش و پرورش به دانشجو معلمان گفته شد که تحت هیچ شرایطی نگران دوره آموزشی نباشند، چون هدف وزارتخانه از برگزاری دوره مذکور آموزش مفاهیم و فنون کلیدی تدریس به پذیرفته شدگان است و مسئولین تلاش می کنند با پرداخت وام به آنها ضمن کاهش هزینه ها شرایط را برای پذیرش نهایی شان هموار کنند.
هرچند مسئولین، دوره استخدامی ماده 28 را به شکل حاضر برای اولین بار برگزار کردند و به همین دلیل در بسیاری از زمینه ها از جمله مفاهیم و کیفیت آموزش تجربه و روش مشخصی نداشتند، از همان آغاز دوره به دانشجو معلمان تأکید شد، جذب و استخدام نهایی آنها مشروط به موفقیت در آزمون نهایی خواهد بود که پس از برگزاری دوره آموزشی برگزار می شود.
در هفته های گذشته، آموزش و پرورش آزمون نهایی خود را از میان استخدامی های ماده 28 در حالی برگزار کرد که بسیاری از دانشجومعلمان به دوری مسافت حوزه امتحانی، نبود سرفصل و منبع مشخص آزمون و هزینه های سنگین تحمیلی اعتراض داشتند.
به هر صورت آزمون جامع نهایی برگزار و پس از اعلام نتایج نهایی مشخص شد، مسئولین آموزش و پرورش بدون توجه به شرایط زندگی دانشجو معلمان و هزینه های سنگینی که آنها در طول دوره متحمل شده اند، صلاحیت تنها 54 درصد از آنها را قطعی تأیید کرده است. همچنین 46 درصد یا کامل رد صلاحیت شدند و یا باید بار دیگر در دوره های آموزشی آتی شرکت و صلاحیت خود را احراز کنند.
در همین رابطه، «نعمت الله موسی پور» معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان گفت: پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزشوپرورش که دورههای آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کردند، باید سه مرحله را با موفقیت طی میکردند. مرحله نخست مربوط به دروس است و افراد باید در همه دروس نمره 12 را کسب میکردند. مرحله دوم مربوط به مجموع نمرات است که بر این اساس هر فرد باید معدل 14 را کسب کرده باشد و مرحله سوم شرکت در آزمون ارزشیابی صلاحیت حرفهای یا آزمون جامع بود که افراد باید از مجموع یک هزار امتیاز 650 امتیاز که همان نمره 13 است را کسب میکردند.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در مورد نتیجه و تقسیم بندی نهایی دانشجو معلمان اضافه کرد: افرادی که نمره 12 را در تمام دروس کسب و معدل آنها 14 شده است همچنین 25 درصد نمره آزمون کتبی و در مجموع 650 امتیاز را کسب کردند، صاحب صلاحیت قطعی شناخته شدند که سهم آنها 53 درصد بود. افرادی که نمره کل آزمون جامع آنها 500 تا 650 امتیاز بود و 25 درصد آزمون کتبی را هم کسب کردهاند صاحب صلاحیت مشروط شدند و برای استمرار فعالیت در شغل معلمی باید مجدد در آزمون جامع شرکت کنند که سهم آنها 35 درصد است.
وی افزود: گروه سوم که صلاحیت آنها تأیید نشده است، نمره کل کمتر از 500 امتیاز را کسب کردهاند که سهم آنها 11 درصد است. همچنین تعدادی که آمار آنها کمتر از 100 نفر است، پروندهشان در حال بررسی است و شامل دو گروه هستند، عدهای که غیبت غیرمجاز دارند و عدهای که در هیچ یک از مراحل آموزشی شرکت نکردند. براساس مجوز سازمان مدیریت افرادی که دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان را با موفقیت طی کنند مجاز به شروع کار معلمی هستند و افرادی که احراز صلاحیت نشدهاند مجدد میتوانند در دوره شرکت کنند.
بر اساس گفته های معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان، بدون لحاظ کردن شرایط شخصی و توضیحات دانشجومعلمان، یک نگاه مکانیکی به ماجرا و دارد، باید 46 درصد پذیرفته شدگان یعنی تقریباً 1700 نفر از نیروهای جذب شده به رغم گذراندن یک دوره یک ساله آموزشی و تحمیل هزینه های مادی و معنوی سنگین همچنان در بلاتکلیفی به سر ببرند و برای استخدام چشم به آینده داشته باشند.
در رابطه با شرایط و مشکلات رد صلاحیت شدگان، «هاشم » یکی از دانشجومعلمان که در دوره های آموزشی نیز شرکت کرد به «تابناک» گفت: تجدید دوره شدن در هیچ یک از مراحل ثبت نامی نه در دفترچه و نه در طول دوره آموزشی و مصوبات نامی از آن به میان نیامده بود تا اینکه احتمالا در جلسه هفته گذشته دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش این تصمیم خطرناک که واقعا با جان و آبروی خیلی از پذیرفته شدگان بازی می کند اتخاذ شده است. کسانی که تجدید دوره شده اند در طول دو ترم دوره آموزشی معدل خوبی کسب کرده اند اما در آزمون جامع به دلیل شرایط دوری راه، خستگی، عدم مشخص شدن منابع و هزاران مشکل ریز و درشت نتوانستند سر جلسه خوب عمل کنند. اینک ما مانده ایم و یک سال استرس و اضطراب و آوارگی و مهاجرت و مشکلات برجا مانده از آن. خیلی ها شغل قبلیمان را از دست دادیم به امید دستیابی به شغل معلمی اما اینک نمی دانیم چه کار کنیم. خیلی از این پذیرفته شدگان واقعا درمانده شده اند. مگر می شود یک سال سخت ترین مشکلات را تحمل کرد و دوباره تجدید دوره شد؟
در همین باره «راضیه» از لرستان گفت: شما را به قرآن قسم، حرف های من را به گوش مسئولین برسانید. بنده به خاطر فرایند استخدامی آموزش و پرورش دو بچه و همسرم را رها کردم و در ماه رمضان با زبان روزه در یک شهر غریب دوره آموزشی را گذراندم. من یک ساله بودم که پدرم برای این مملکت شهید شد. اکنون و بعد از تحمل یک سال فشار و دوره آموزشی به من می گویند، شما صلاحیت تدریس در آموزش و پرورش را ندارید.
«حسین» یکی دیگر از استخدامی های ماده 28 از شهر یزد که در روزهای اخیر و پس از برگزاری آزمون جامع صلاحیتش رد شده است، گفت: متأسفانه همه بچه هایی که مشروط شدند یا صلاحیت کسب نکردند به خاطر آزمونی بوده که هیچ منبع امتحانی برای آن معرفی نشد و دو روز مانده به امتحان تازه اعلام کردند که بخشی از امتحان تشریحی است! چگونه میتوانیم آزمونی را بدهیم که منبع امتحانی ندارد؟ فرایند تصحیح اوراق امتحانی به چه صورت بوده است؟ 3700برگه امتحانی برای پرسش تشریحی برای هر دانشجو داده شده که پنج صفحه آ4 برای جواب داشت! آیا واقعاً این حجم از اوراق تصحیح شده است؟
بر اساس آنچه رفت، به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش و مسئولین استخدامی ماده 28 بار دیگر به دلیل نداشتن تجربه برگزاری آزمون به شکل جدید، برنامه ای را پیش بردند که نهایتاً با خطاهایی همراه شده و فشار سنگینی را بر جمعیت بالغ بر 1500 نفر از جوانان تحصیل کرده و شایسته کشور وارد کرده است.
آموزش پرورش در فرایند استخدامی اخیر با آزمون خطا پیش رفت و به دلیل نداشتن تجربه آزمون قبلی در مسیر اجرا بارها با تصمیمات جدید دانشجو معلم های خود را غافلگیر کرد؛ اتفافی که در زمان اعلام نتایج نهایی آزمون جامع نیز اتفاق افتاد؛ بنابراین، هرچند مسئولین وزارتخانه مذکور این حق را دارند که در صورت تشخیص اشتباه در طراحی پذیرش، آن را اصلاح کنند، این موضوع مشروط بر آن است که اشتباه خود و عواقب آن را بپذیرد و متعهد شود که در دوره های بعدی دچار آزمون و خطا نخواهد شد.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که واقعیت های پیش آمده و حجم بالای خسارات مادی و معنوی در فرایند استخدامی سال 94 آموزش و پرورش از آغاز تا پایان به قدری حاشیه پنهان با خود دارد که انتظار می رود دستگاه های نظارتی به ویژه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به آن ورود و ابعاد مختلف و خطاهای احتمالی را آن را به صورت دقیق بررسی کنند، به ویژه اینکه وزارتخانه مذکور بنا دارد در سال جاری نیز در همین قالب اقدام به استخدام 10 هزار استخدامی دیگر کند و بیم آن می رود تا سرنوشت آنها نیز همانند استخدامی های سال 94 شود.
به گزارش «تابناک»، وزارت آموزش و پرورش در سال 94 با برگزاری یک آزمون استخدامی فراگیر تحت عنوان ماده 28 و از میان 200 هزار متقاضیِ جذب، در نهایت صلاحیت 3700 نفر را تأیید و آنها را راهی یک دوره آموزشی یک ساله کرد. دوره ای که بنا به دلایلی نظیر بعد مسافت، شهریه ای بودن دوره، نبود امکانات کافی، مشخص نبودن سرفصل های آموزشی، نبود شرایط بیمه برای پذیرفته شدگان، تعریف نشدن حقوق و کمک هزینه و... خسارت های مادی و معنوی فراوانی را به این استخدامی ها وارد کرد. «تابناک» در همان زمان اخبار مرتبط به این مشکل را پوشش داد.
با این حال، بنا بر گفته مسئولین ارشد آموزش و پرورش به دانشجو معلمان گفته شد که تحت هیچ شرایطی نگران دوره آموزشی نباشند، چون هدف وزارتخانه از برگزاری دوره مذکور آموزش مفاهیم و فنون کلیدی تدریس به پذیرفته شدگان است و مسئولین تلاش می کنند با پرداخت وام به آنها ضمن کاهش هزینه ها شرایط را برای پذیرش نهایی شان هموار کنند.
هرچند مسئولین، دوره استخدامی ماده 28 را به شکل حاضر برای اولین بار برگزار کردند و به همین دلیل در بسیاری از زمینه ها از جمله مفاهیم و کیفیت آموزش تجربه و روش مشخصی نداشتند، از همان آغاز دوره به دانشجو معلمان تأکید شد، جذب و استخدام نهایی آنها مشروط به موفقیت در آزمون نهایی خواهد بود که پس از برگزاری دوره آموزشی برگزار می شود.
در هفته های گذشته، آموزش و پرورش آزمون نهایی خود را از میان استخدامی های ماده 28 در حالی برگزار کرد که بسیاری از دانشجومعلمان به دوری مسافت حوزه امتحانی، نبود سرفصل و منبع مشخص آزمون و هزینه های سنگین تحمیلی اعتراض داشتند.
به هر صورت آزمون جامع نهایی برگزار و پس از اعلام نتایج نهایی مشخص شد، مسئولین آموزش و پرورش بدون توجه به شرایط زندگی دانشجو معلمان و هزینه های سنگینی که آنها در طول دوره متحمل شده اند، صلاحیت تنها 54 درصد از آنها را قطعی تأیید کرده است. همچنین 46 درصد یا کامل رد صلاحیت شدند و یا باید بار دیگر در دوره های آموزشی آتی شرکت و صلاحیت خود را احراز کنند.
در همین رابطه، «نعمت الله موسی پور» معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان گفت: پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزشوپرورش که دورههای آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کردند، باید سه مرحله را با موفقیت طی میکردند. مرحله نخست مربوط به دروس است و افراد باید در همه دروس نمره 12 را کسب میکردند. مرحله دوم مربوط به مجموع نمرات است که بر این اساس هر فرد باید معدل 14 را کسب کرده باشد و مرحله سوم شرکت در آزمون ارزشیابی صلاحیت حرفهای یا آزمون جامع بود که افراد باید از مجموع یک هزار امتیاز 650 امتیاز که همان نمره 13 است را کسب میکردند.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در مورد نتیجه و تقسیم بندی نهایی دانشجو معلمان اضافه کرد: افرادی که نمره 12 را در تمام دروس کسب و معدل آنها 14 شده است همچنین 25 درصد نمره آزمون کتبی و در مجموع 650 امتیاز را کسب کردند، صاحب صلاحیت قطعی شناخته شدند که سهم آنها 53 درصد بود. افرادی که نمره کل آزمون جامع آنها 500 تا 650 امتیاز بود و 25 درصد آزمون کتبی را هم کسب کردهاند صاحب صلاحیت مشروط شدند و برای استمرار فعالیت در شغل معلمی باید مجدد در آزمون جامع شرکت کنند که سهم آنها 35 درصد است.
وی افزود: گروه سوم که صلاحیت آنها تأیید نشده است، نمره کل کمتر از 500 امتیاز را کسب کردهاند که سهم آنها 11 درصد است. همچنین تعدادی که آمار آنها کمتر از 100 نفر است، پروندهشان در حال بررسی است و شامل دو گروه هستند، عدهای که غیبت غیرمجاز دارند و عدهای که در هیچ یک از مراحل آموزشی شرکت نکردند. براساس مجوز سازمان مدیریت افرادی که دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان را با موفقیت طی کنند مجاز به شروع کار معلمی هستند و افرادی که احراز صلاحیت نشدهاند مجدد میتوانند در دوره شرکت کنند.
بر اساس گفته های معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان، بدون لحاظ کردن شرایط شخصی و توضیحات دانشجومعلمان، یک نگاه مکانیکی به ماجرا و دارد، باید 46 درصد پذیرفته شدگان یعنی تقریباً 1700 نفر از نیروهای جذب شده به رغم گذراندن یک دوره یک ساله آموزشی و تحمیل هزینه های مادی و معنوی سنگین همچنان در بلاتکلیفی به سر ببرند و برای استخدام چشم به آینده داشته باشند.
در رابطه با شرایط و مشکلات رد صلاحیت شدگان، «هاشم » یکی از دانشجومعلمان که در دوره های آموزشی نیز شرکت کرد به «تابناک» گفت: تجدید دوره شدن در هیچ یک از مراحل ثبت نامی نه در دفترچه و نه در طول دوره آموزشی و مصوبات نامی از آن به میان نیامده بود تا اینکه احتمالا در جلسه هفته گذشته دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش این تصمیم خطرناک که واقعا با جان و آبروی خیلی از پذیرفته شدگان بازی می کند اتخاذ شده است. کسانی که تجدید دوره شده اند در طول دو ترم دوره آموزشی معدل خوبی کسب کرده اند اما در آزمون جامع به دلیل شرایط دوری راه، خستگی، عدم مشخص شدن منابع و هزاران مشکل ریز و درشت نتوانستند سر جلسه خوب عمل کنند. اینک ما مانده ایم و یک سال استرس و اضطراب و آوارگی و مهاجرت و مشکلات برجا مانده از آن. خیلی ها شغل قبلیمان را از دست دادیم به امید دستیابی به شغل معلمی اما اینک نمی دانیم چه کار کنیم. خیلی از این پذیرفته شدگان واقعا درمانده شده اند. مگر می شود یک سال سخت ترین مشکلات را تحمل کرد و دوباره تجدید دوره شد؟
در همین باره «راضیه» از لرستان گفت: شما را به قرآن قسم، حرف های من را به گوش مسئولین برسانید. بنده به خاطر فرایند استخدامی آموزش و پرورش دو بچه و همسرم را رها کردم و در ماه رمضان با زبان روزه در یک شهر غریب دوره آموزشی را گذراندم. من یک ساله بودم که پدرم برای این مملکت شهید شد. اکنون و بعد از تحمل یک سال فشار و دوره آموزشی به من می گویند، شما صلاحیت تدریس در آموزش و پرورش را ندارید.
«حسین» یکی دیگر از استخدامی های ماده 28 از شهر یزد که در روزهای اخیر و پس از برگزاری آزمون جامع صلاحیتش رد شده است، گفت: متأسفانه همه بچه هایی که مشروط شدند یا صلاحیت کسب نکردند به خاطر آزمونی بوده که هیچ منبع امتحانی برای آن معرفی نشد و دو روز مانده به امتحان تازه اعلام کردند که بخشی از امتحان تشریحی است! چگونه میتوانیم آزمونی را بدهیم که منبع امتحانی ندارد؟ فرایند تصحیح اوراق امتحانی به چه صورت بوده است؟ 3700برگه امتحانی برای پرسش تشریحی برای هر دانشجو داده شده که پنج صفحه آ4 برای جواب داشت! آیا واقعاً این حجم از اوراق تصحیح شده است؟
بر اساس آنچه رفت، به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش و مسئولین استخدامی ماده 28 بار دیگر به دلیل نداشتن تجربه برگزاری آزمون به شکل جدید، برنامه ای را پیش بردند که نهایتاً با خطاهایی همراه شده و فشار سنگینی را بر جمعیت بالغ بر 1500 نفر از جوانان تحصیل کرده و شایسته کشور وارد کرده است.
آموزش پرورش در فرایند استخدامی اخیر با آزمون خطا پیش رفت و به دلیل نداشتن تجربه آزمون قبلی در مسیر اجرا بارها با تصمیمات جدید دانشجو معلم های خود را غافلگیر کرد؛ اتفافی که در زمان اعلام نتایج نهایی آزمون جامع نیز اتفاق افتاد؛ بنابراین، هرچند مسئولین وزارتخانه مذکور این حق را دارند که در صورت تشخیص اشتباه در طراحی پذیرش، آن را اصلاح کنند، این موضوع مشروط بر آن است که اشتباه خود و عواقب آن را بپذیرد و متعهد شود که در دوره های بعدی دچار آزمون و خطا نخواهد شد.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که واقعیت های پیش آمده و حجم بالای خسارات مادی و معنوی در فرایند استخدامی سال 94 آموزش و پرورش از آغاز تا پایان به قدری حاشیه پنهان با خود دارد که انتظار می رود دستگاه های نظارتی به ویژه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به آن ورود و ابعاد مختلف و خطاهای احتمالی را آن را به صورت دقیق بررسی کنند، به ویژه اینکه وزارتخانه مذکور بنا دارد در سال جاری نیز در همین قالب اقدام به استخدام 10 هزار استخدامی دیگر کند و بیم آن می رود تا سرنوشت آنها نیز همانند استخدامی های سال 94 شود.
۹۵/۰۶/۳۱