استخدام رسمی معلم باید از طریق آزمون باشد نه با تصویب نمایندگان
هر سال یا هر دو سال، با اعلام کمبود معلم و ضرورت تشکیل کلاس های درس، تعدادی افراد تحت عنوان حق التدریس به کارگیری می شوند و سال بعد مجلس مصوب می کند همان افراد حق التدریس استخدام رسمی شوند. یعنی آموزش و پرورش مکلف به این کار می شود.
به عنوان مثال سال گذشته حدود چهار هزار نفر فقط در خوزستان بدون هیچ آزمون تخصصی و یا مصاحبه تخصصی به عنوان حق التدریس به کارگیری شدند که بسیاری از آنها رشته های غیر مرتبط بودند که هیچ جای دنیا با آینده سازان کشور چنین کاری نمی کنند.
می دانیم که نیروی انسانی و آموزش و پرورش رکن توسعه در دنیای امروز است و کشورهای توسعه یافته اساس توسعه خود را بر آن گذاشته اند اما متاسفانه در کشور ما نمایندگان به خاطر جلب آرا به چنین مصوباتی دست می زنند، در حالی که می توانند بر اساس یک برآورد دقیق، هر ساله هر تعداد که کمبود معلم وجود دارد فراخوان آزمون و مصاحبه تخصصی بدهند و براساس شایسته سالاری و عدالت، بهترین ها را انتخاب و استخدام کنند.
البته مجلس شورای اسلامی اخیرا مصوب کرد که معلمان حق التدریس، پیش دبستانی و آموزشیاران مستمر در نهضت سواد آموزی با طی یک دوره آموزشی و قبولی آزمون داخلی وزارت آموزش و پرورش به استخدام این وزارت خانه درآیند که امیدواریم در صورت تایید شورای نگهبان به این شکل عمل شود.
در مقطعی هم آموزش و پرورش تصمیم گرفت معلم های ابتدایی که لیسانس بگیرند را تغییر مقطع دهد در حالی که آنها دوره تدریس در مدارس ابتدایی را دیده بودند و می دانیم که مقطع ابتدایی چون پایه است اساس کار آموزش و پرورش است و دانش آموزی که در کلاس اول به خوبی و اصولی آموزش نبیند، در سال های بعد مشکل خواهد داشت.
بنابراین صحیح نیست که معلم ابتدایی را به مقاطع بالاتر ببرند مگر این که دوره آموزشی کاملی را گذرانده باشند. البته در میان این معلمان که مدرک لیسانس می گیرند افراد پخته و کاردانی وجود دارد که حتی نمونه می شوند، اما اینها در اقلیت هستند و باید از طریق آزمون ارتقا پیدا کنند.