وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری عنوان کرد: اختصاص ردیفهای استخدامی آموزش و پرورش برای مناطق نیازمند نیروی انسانی
خبرگزاری تسنیم:وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینکه در مدارس دولتی که با مشارکت بخش خصوصی اداره میشوند، هیچ پولی از خانوادهها درسالهای آینده دریافت نخواهد شد،گفت: ردیفهای استخدامی آموزشوپرورش به مناطق نیازمند به نیروی انسانی اختصاص خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزار تسنیم، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش "هم اکنون 99 درصد از بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق کارمندان میشود با یک درصد باقیمانده چگونه اقدام به فعالیتهای کیفیت بخش میکنید؟"، اظهار داشت: آموزش و پرورش یک میلیون کارمند دارد که 99 درصد اعتبارات آن صرف پرداخت حقوق و مزایای آنها میشود و با یک درصد اعتبارات باید پاسخگوی بسیاری از درخواستها باشیم که عملاً امکانپذیر نیست.
وی افزود: احکام و تبصرههایی در مجلس پیشنهاد شده است که اگر برای سال 94 تصویب شود، میتواند بسیاری از مشکلات اعتباری آموزش و پرورش را برطرف کند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هم اکنون هر فردی که دارای مدرک لیسانس باشد بعد از30 سال فعالیت میتواند بازنشسته شود و افراد دارای مدرک فوق لیسانس به بالا اگر تمایل داشتند میتوانند تا 35 سال فعالیت کنند. افرادی که در آستانه بازنشستگی قرار داشته و مایل به ادامه خدمت هستند،میتوانند اضافه خدمت خود را یک تا دو سال تمدید کنند.
**تورم نیروی انسانی در مراکز استانها، جنسیت خانم و رشتههای علوم انسانی
فانی افزود: مشکل ما در آموزش و پرورش این است که در برخی مناطق با کسری نیرو و در برخی مناطق با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم و این به دلیل آن است که توزیع نیروی انسانی به خوبی صورت نگرفته است. در مراکز استانها، جنسیت بانوان و رشته علوم انسانی با تورم نیرو مواجه هستیم. بنابراین در این مناطق اگر فردی درخواست بازنشستگی پیش از موعد داشته باشد با بازنشستگی وی موافقت میشود و افرادی را که نیز تمایل به ادامه خدمت دارند در مناطقی که نیاز داریم با آن موافقت میکنیم تا دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده و جایگزین آنها شوند.
**محرمسازی مدارس دخترانه در شهرهایی همچون تهران امکان پذیر نیست
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اجرای طرح محرمسازی مدارس دخترانه، بیان کرد: تلاش ما این است تا فضایی را در اختیار دانشآموزان دختر قرار دهیم تا آزادتر و راحتتر فعالیت کنند. اما در شهرهای بزرگ مانند تهران با توجه به مشرف بودن ساختمانهای اطراف مدرسه اجرای طرح محرم سازی عملاً امکان پذیر نیست اما تلاش ما این است تا جایی که امکان دارد فضا را برای فعالیت مناسب دانشآموزان طراحی کنیم.
**وضعیت تعیین رئیس دانشگاه فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص تعیین تکلیف ریاست دانشگاه فرهنگیان، عنوان کرد: امروز باید جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل میشد اما دعوتنامه آن ارسال نشده است و جلسهای تشکیل نمیشود. در نخستین جلسهای که تشکیل شود موضوع ریاست دانشگاه فرهنگیان بررسی و به رأیگیری گذاشته خواهد شد.
**نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا آخر بهمن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح میشود
فانی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آموزش و پرورش تاکنون چه راهکارهایی از سند تحول بنیادین را با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به این سند اجرا کرده است، افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 131 راهکار دارد که در سال تحصیلی جاری به 40 راهکار آن ورود کردیم اما این بدین معنا نیست که تمام ارکان اجرا میشود. امسال 40 راهکار را در قالب 99 برنامه ابلاغ کردهایم همچنین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 6 زیرنظام پیش بینی شده است که زیرنظام برنامه درسی تصویب شده و زیرنظامهای تجهیزات، پژوهش و هدایت و مشاوره تا آخر امسال نهایی خواهد شد و دو زیرنظام دیگر تا تیر سال 94 آماده میشود.
وی گفت: نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز تا اواخر بهمن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح میشود.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص نیروهای مازاد در آموزش و پرورش، عنوان کرد: هم اکنون اگر اعلام کنیم آموزش و پرورش برای محرومترین نقاط ایران به نیرو نیاز دارد تعداد زیادی از افراد داوطلب میشوند اما پس از استخدام و دو تا سه سال فعالیت در مناطق محروم از طریق رایزنی و تلاشهای مختلف خود را به زادگاهشان منتقل میکنند.
فانی اظهار داشت: هم اکنون آموزش و پرورش در برخی مناطق، رشتهها و جنسیت با کمبود نیرو و در برخی مناطق به ویژه مراکز استانها مانند تهران، تبریز و حتی شهر کاشمر با نیروی اضافه مواجه است. آیا میتوان به یک معلم حکم داد تا از تهران به بشاگرد برود؟ مطمئنا چنین روشی امکان پذیر نیست.
وی افزود: افرادی که از شهرهای نیروخیز بازنشسته میشوند، میتوانند بخشی از تورم نیرو را کاهش دهند همچنین تلاش میکنیم در مناطقی که با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم با بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان موافقت کنیم. بحث از بوم برای بوم نیز در پذیرش دانشگاه فرهنگیان مدنظر است و امسال دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان اغلب از مناطق محروم بوده که در این مناطق نیاز به نیرو داشتیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال انتقال فرهنگیان به تهران را تقریبا به صفر رساندیم قبل از اینکه بنده به عنوان وزیر به آموزش و پرورش به این وزارتخانه بیایم با انتقال 2 هزار نفر به تهران موافقت شده بود که امسال با این موضوع مخالفت کردیم و تنها 130 نفر به تهران منتقل شدند.
**طی 5 تا 6 سال آینده به تعادل نسبی در بحث نیروی انسانی آموزش و پرورش میرسیم
فانی بیان کرد: پیش بینی ما این است با ادامه این روشها طی 5 تا 6 سال آینده به تعادل نسبی در بحث نیروی انسانی آموزش و پرورش برسیم و تا 10 سال آینده 50 درصد نیروی انسانی این وزارتخانه بازنشسته میشوند. همچنین تلاش میکنیم،ردیفهای استخدامی را به مناطق نیازمند تخصیص داده و از بوم برای بوم جذب نیرو داشته باشیم تا تعادل نیروی انسانی برقرار شود.
**جذب فارغ لتحصیلان سایر دانشگاه ها در آموزش و پرورش ازطریق برگزاری آزمون استخدامی
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اجرای ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها درآموزش و پرورش، عنوان کرد: اساسنامه دانشگاه فرهنگیان راهنمای عمل ما است و ماده 28 این اساسنامه اجازه میدهد تا آموزش و پرورش در مواردی که مورد نیاز است از فارغ التحصیلان لیسانس سایر دانشگاهها و طلابی که از حوزه علمیه در سطوح لیسانس فارغ التحصیل میشوند از طریق برگزاری یک آزمون جذب نیرو داشته باشد و با طراحی یک دوره یک ساله حرفه معلمی را به آنها آموزش دهد تا گواهینامه معلمی را دریافت کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در کنار این روش جذب نیرو در آموزش و پرورش، روش فعلی که از مقطع دیپلم اقدام به جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان میکنیم، ادامه خواهد داشت. دستورالعملهای جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها در آموزش و پرورش تهیه شده است و باید مجوز مربوطه را از سازمان مدیریت دریافت کنیم تا پس از برگزاری یک آزمون بتوانیم فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها را جذب کنیم که امیدوایم این موضوع سال آینده محقق شود.
**نگران استیضاح نیستم
فانی در پاسخ به پرسشی در خصوص استیضاحش، بیان کرد: آموزش و پرورش وزارتخانهای بزرگ با امکانات محدود و انتظارات نامحدود است و اگر بخواهیم به آن ایراد بگیریم به راحتی میتوان ایرادات بسیاری را مطرح کرد و این روند در دورههای قبل نیز وجود داشته و تنها مربوط به این دوره نیست. بنده نگران استیضاح نیستیم و امیدوارم هر چه خیر و صلاح است پیش بیاید، هر چه آبرو و حیثیت داشته به میدان آوردهام و امیدوارم بتوانم برای آموزش و پرورش کشور مفید باشم.
**نسبت به خروجی مجلس در بحث بودجه 94 آموزش و پرورش خوشبین هستم
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقادات فرهنگیان از عدم پرداخت معوقات و عدم چانه زنی وزیر آموزش و پرورش در هیئت دولت، افزود: منابع دولت مشخص و محدود است و باید بین دستگاههای مختلف توزیع شود اینکه آموزش و پرورش چانهزنی دارد یا خیر، باید عنوان کرد از چند ماه گذشته با نمایندگان مجلس یعنی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون اقتصاد و فراکسیون فرهنگیان جلساتی داشتیم و حمایتهایی که هم اکنون در کمیسیون تلفیق از بودجه آموزش و پرورش میشود حاصل تعاملاتی بود که وزارت آموزش و پرورش با تعدادی از کمیسیون ها داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نسبت به خروجی مجلس از بودجه سال 94 خوشبین هستم و احساس میکنم بخشی از مطالبات حل شود. همیشه در آموزش و پرورش با مشکل کسری بودجه مواجه بودیم و بخشی از مطالبات به بودجه سال بعد منتقل میشود این مشکلات همواره وجود داشته و به یک دوره خاص بازنمیگردد.
**پرداخت ماهانه 24 میلیارد تومان بابت بیمه طلایی فرهنگیان از سوی آموزش و پرورش
فانی در پاسخ به پرسشی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان، تصریح کرد: آموش و پرورش ماهانه 24 میلیارد تومان بابت بیمه طلایی فرهنگیان به شرکت آتیهسازان حافظ پرداخت میکند و همین رقم را نیز فرهنگیان پرداخت میکنند. البته مدت کوتاهی مشکل اعتباری وجود داشت که حل شد.
** مدارس مشارکتی از خانوادهها پول دریافت نخواهند کرد
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دریافت پول از خانواده ها در مدارس دولتی که با مشارکت بخش خصوصی اداره میشود، تصریح کرد: اگر مدارسی که به شکل مشارکتی اداره میشوند تاکنون پول دریافت کرده باشند پاسخ این است که بله پول دریافت میشود ولی این مدارس تا به امروز پولی از خانوادهها دریافت نکردهاند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جلساتی را داشت که به نتیجه رسیدند آیین نامه اجرایی ماده 22 قانون مدیریت خدمات کشوری برای سال 94 مبنای کار باشد. در این آیین نامه که مربوط به دولت گذشته است در بند «ز» محوری تحت عنوان مشارکت در ارائه خدمات وجود دارد که در آن ذکر شده است یک دستگاه میتواند تمام یا بخشی از تجهیزات و امکانات مورد نیاز را در اختیار موسسات مجری قرار داده و خدمات را از موسسان مجری خریداری کند.
فانی گفت: سال آینده در مدارس دولتی که با مشارکت بخش خصوصی اداره میشود، پولی از خانوادهها دریافت نخواهد شد و مشارکت بخش خصوصی در اداره مدارس دولتی برای سال 94 ادامه مییابد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تنبیه بدنی دانشآموزان و افزایش تعداد آنها طی ماههای اخیر بیان کرد: هیئتی تحت عنوان رسیدگی به تخلفات اداری موضوع تنبیه بدنی دانشآموزان را رصد میکند و اگر چنین مواردی دیده شود این هیئت مسئول رسیدگی به آن است و به موقع اتخاذ تصمیم میکند.