---- اخبار استخدام در سطح کشور

----  اخبار استخدام در سطح کشور

سایتی برای درج آگهی های استخدامی در سطح کشور و پیگیری اخبار مرتبط با آن و با امکان تبادل نظر بینندگان
قوانین سایت :
هر گونه نظر که محتوای آن خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران وتوهین و اهانت به مقدسات و مقامات کشوری و همچنین توهین به همدیگر باشد حذف خواهد شد. خواهشا کاربران گرامی شئونات و خطوط قرمز را رعایت نمایید و همچنین ازین به بعد نظرات با تایید فقط چند بار در روز مدیران و بادقت بیشتر نمایش داده خواهد شد و نظراتی که از نظر ما خلاف قوانین سایت باشد تایید نخواهد شد .ان شاءالله زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و ولایت مقام معظم رهبری به هدفمان نایل خواهیم آمد .
ما مسئول کامنت های نوشته شده نیستیم (( هرچند نوشته های توهین آمیز را حذف می کنیم))
- مدیران وبلاگ هیچگونه نقشی در پیگیری ها ندارند . هدف ما شروع بکار قبول شدگان عزیز در اسرع وقت ممکن است .
و چنانچه کامنتی از نظر ما مورد تایید ، موثق و مستند باشد در صفحه اصلی وبلاگ قرار داده می شود.لازم به ذکر است که نظراتی که درآنها آدرس ایمیل درج شده باشد تایید نخواهند شد .
- هرگونه بحث سیاسی، نادیده گرفتن قوانین کشور، توهین به مقدسات، شایعه پراکنی، آشفته کردن افکار عمومی و تبلیغ علیه منافع کشوری کاملا ممنوع میباشد.
- بی احترامی یا توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از مسئولین و کاربران ممنوع است.

آرزوی موفقیت همه کاربران عزیز

چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۰۶ ب.ظ

۱

38 هزار نفر در دولت استخدام می‌شوند

چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۰۶ ب.ظ


سخنگوی دولت اعلام کرده دولت با 500 میلیارد تومان اعتبار امکان استخدام 38 هزار جوان را در دستگاه‌های دولتی فراهم کرده است. اما سوال این است که آیا دولت توان اقتصادی استخدام این تعداد را دارد؟

 محمدباقر نوبخت روز گذشته در یک نشست خبری، این موضوع را اعلام کرد و از تهیه اعتبار 500 میلیارد تومانی برای استخدام 38 هزار نفر در دولت خبر داد. بر این اساس اگر دولت قرار باشد این تعداد را در دستگاه‌های دولتی استخدام کند، سهم هر فرد از مجموع این اعتبارات سالانه 13 میلیون تومان و ماهانه حدود بیش از یک میلیون و 83 هزار تومان است. یعنی دولت با این اعتبار تنها می‌تواند حقوق پایه مصوب وزارت کار و بخشی از بیمه و سنوات این افراد را به نحوی تامین کند که ماهانه رقم آن از یک میلیون و 83 هزار تومان بیشتر نشود.

جدای از این موضوع که این میزان اعتبار برای استخدام این تعداد از افراد و پرداخت این میزان حداقلی حقوق جای بررسی بسیاری دارد، دو نکته دیگر هم وجود دارد؛ اول اینکه آیا دولت شاکی از استخدام‌های بی‌حد و مرز دولت قبل، نیازی به استخدام مجدد نیروی انسانی در بدنه خود دارد یا نه؟ و سوال دوم اینکه اگر دولت نیاز به نیروی مالی دارد و اعتبار آن هم فراهم است، چرا استخدام‌ شده‌های پیشین را به خدمت نمی‌گیرد؟

به گزارش اقتصادی نیوز،البته به نظر می‌رسد موضوع استخدام 38 هزار نفری موضوع تازه‌ای در بدنه دولت نیست و این موضوع قبلا هم مطرح شده است. چون جانشین معاون سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردیبهشت ماه امسال با اشاره به این تصمیم دولت برای استخدام 38 هزار نفر گفته بود وضعیت نیروهای مازادی که در دولت قبل استخدام شده‌اند هنوز نامشخص است اما دولت می‌خواهد استخدام‌های جدیدی را انجام دهد. همچنین عسگری آزاد در جای دیگری اعلام کرده بود برخی دستگاه‌ها ۵۰ درصد نیرو مازاد دارند. علاوه بر عسگری آزاد، افراد دیگری هم به استخدام‌های بی رویه دولت قبل و نیروهای مازاد در بدنه دولت اشاره کرده‌بودند. از آن جمله علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور چندی پیش اعلام کرده بود دولت قبلی ۳۰۰ هزار نفر نیرو را خارج از نرخ استاندارد استخدام کرده است و مردم از دولت انتظار استخدام نداشته باشند. استاندار آذربایجان شرقی هم از وجود 850 هزار نفر نیروی مازاد در بدنه دولت خبر داده بود. وزیر نفت هم اعلام کرده بود نیمی از نیروهای این وزارتخانه مازاد هستند.

با وجود این اظهارنظرها به نظر می‌رسید دولت جدید در مقابل وسوسه اشتغال دولتی برای کاهش فشار بیکاری مقاومت کند. چون بارها تاکید شده بود استخدام جدیدی صورت نمی‌گیرد و در صورت نیاز به نیرو در ادارات دولتی، نیروهای موجود جابه‌جا می‌شوند. اما اکنون به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد استخدام‌های جدیدی را انجام دهد. البته جانشین معاون سرمایه انسانی رئیس جمهور گفته همه این 38 هزار استخدام جدید نیستند و مجموع استخدام‌های قبلی و جدید است. اما هر چه باشد دولت با مازاد نیرو مواجه است.

اما نکته دوم این است که اگر دولت با مازاد نیرو مواجه نیست و نیاز به استخدام نیروهای جدید دارد، چرا مهر ممنوعیت بر مصوبه‌های استخدام دولت قبل زد؟ دولت یازدهم به محض روی کار آمدن، دراولین اقدام مصوبه مهر آفرین دولت قبل را لغو کرد. مصوبه‌ای که به موجب آن دولت باید 500 هزار نفر را استخدام می‌کرد. دلیل لغو مصوبه واضح بود. دولت نیاز به نیروی جدیدی نداشت و افزایش استخدام‌های دولتی مغایرت اساسی با اصل کوچک‌سازی و چابک‌سازی بدنه دولت داشت. اما اکنون و تنها به فاصله دو سال از لغو آن مصوبه دولت نیاز به استخدام جدید دارد. اگر نیاز به استخدام جدید است چرا وزارت نفت در مقابل استخدام‌هایی که دو سال است وعده آن را داده مقاومت می‌‌کند؟ یا آنکه چرا معاون منابع انسانی گفته می‌خواهد با بازنشستگی یا بازخرید‌های داوطلبانه در برنامه‌ بلند‌مدت نیروهای مازاد را تنظیم کند.

همه این موارد نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد دولت نیازی به استخدام جدید ندارد و اگر اداره دولتی نیاز به نیرو داشته باشد، سایر ادارات به قدری با مازاد نیرو مواجه‌اند که از طریق جابه‌جایی نیازها را برطرف کنند.  با این حال گویی فشار برای ایجاد اشتغال، دولت را به سمت این اقدام کشانده است.

اما موضوع دیگر کمبود این اعتبار در نظر گرفته شده برای استخدام به میزان اعلام شده است. یعنی افراد باید به کمترین حقوق برای اشتغال رضایت دهند. اما نکته دیگر این است که حتما دولت باید اعتبار 500 میلیارد تومانی امسال را در سال‌های آینده مدام افزایش دهد تا بتواند افزایش حقوق و مزایای نیروی جدید را هم جواب دهد که این هم بار مضاعفی است بر هزینه‌های جاری بالای دولت.

نظرات  (۱)

امیدوارم منظور دولت از استخدام ، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی هم باشد!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی